Opinie o Nas

* 15% discount is automatically calculated in the basket for orders over EUR 49

Languages

MIRAGE 500602 1:500 M/S BATORY [Passenger-General Cargo Ship]

Availability: out of stock
Price: €12.68 12.68
quantity szt.

product unavailable

add to wish list

Description

Plastikowy model do sklejania w skali.

Do sklejenia modelu potrzebne będą NARZĘDZIA:

  • do wycinania np.: cążki, nożyk
  • do ścierania nadlewek plastiku po wycięciu np.: pilniczek, papier ścierny
  • do klejenia / składania drobnych elementów: pęseta,
  • do dokładnego malowania: taśmy maskujące
  • do utrzymania porządku: mata modelarska
  • do przechowywania: gablotka

MS Batory to polski statek pasażerki, transatlantyk, który został zwodowany we włoskiej stoczni Cantieri Riuniti dell’ Adriatico w Monfalcone w lipcu 1935 roku ,a wszedł do służby w marynarce polskiej w kwietniu 1936 roku.

MS Batory miał wyporność brutto w chwili wodowania ok. 14.300 ton, a jego długość całkowita wynosiła 160,4 m przy szerokości 21,6 metrów.

Prędkość maksymalna wynosiła do 19-20 węzłów.

MS Batory został zaprojektowany i zwodowany w związku ze zmianą założeń biznesowych polskich linii żeglugowych PTTO, które w II połowie lat 30. XX wieku postanowiły zmienić charakter swoich rejsów w kierunku północnoamerykańskim z przewozu emigrantów na przewóz turystów.

Ponadto, statki obsługujące tę linię (np. SS Kościuszko) były już coraz bardziej wyeksploatowane i przestarzałe. W 1932 roku zapadła decyzja o budowie dwóch nowych jednostek (MS Batory i bliźniaczego MS Piłsudski), a budowę zlecono włoskiej stoczni Cantieri Riuniti dell’ Adriatico.

MS Batory, po wcieleniu do służby był jednym z najbardziej luksusowych i najnowocześniejszych statków pasażerskich w polskiej marynarce, a nad projektem wnętrz kajut i przestrzeni dbali wybitni polscy artyści owego czasu.

W okresie 1936-1939 MS Batory pełnił służbę na kierunku północnoamerykańskim na linii Gdynia-Nowy Jork. W chwili wybuchu II wojny światowej statek znajdował się na północnym Atlantyku, a od 5 grudnia 1939 r. znajdował się pod komendą dowództwa Royal Navy.

Statek stosunkowo szybko uzbrojono oraz dostosowano do pełnienia roli wojskowego transportowca. W toku wojny uczestniczył jak chociażby ewakuacja wojsk alianckich z Francji w czerwcu 1940 roku, desanty wojsk sprzymierzonych w Afryce Północnej w 1942-1943 roku czy współudział w lądowaniu wojsk Wolnych Francuzów w południowej Francji w sierpniu 1944 roku.

MS Batory często również brał udział w przerzucaniu sił i środków z Ameryki Północnej do Wielkiej Brytanii. Jednostka szczęśliwie przetrwała wojnę i w 1946 r. został skierowana do Antwerpii gdzie przywrócono mu jego cywilny charakter. Od 1951 r. stał się własnością Polskich Linii Oceanicznych, w których służył jako statek pasażerski do 1969 roku.  

Product reviews (0)

up
Shop is in view mode
View full version of the site
Sklep internetowy Shoper Premium