- REVELL 39604 KLEJ Z IGŁĄ 25g CONTACTA
- MODEL COLOR 169 BLACK 70950
- VALLEJO 28012 PRIMER BLACK SPRAY (podkład czarny) 400ml
- MIRAGE 100063 Zestaw Pędzli Standard [4 pędzle: 00; 0; 1; 2 / włosie syntetyczne]
- TAMIYA 87038 KLEJ EXTRA THIN 40ml
- VALLEJO 71199 AIRBRUSH CLEANER 200ml
- VALLEJO 28011 PRIMER GREY SPRAY (podkład szary) 400ml
- VALLEJO 28010 PRIMER WHITE SPRAY (podkład biały) 400ml
- PĘDZEL MIRAGE 100002 NATURAL nr 5/0 (włosie naturalne)
- MODEL COLOR 001 WHITE 70951
- MIRAGE 100001 Modelers Pipette (set of 5pcs) + 1 pcs FREE
- MIRAGE 100066 SANDING STICK SET [8 grades]
REVELL 03129 1:72 Tiger II Ausf.B
Description
PzKpfw VI Ausf. B Tiger II lub potocznie Konigstiger (pol. tygrys królewski) był niemieckim czołgiem ciężkim z okresu II wojny światowej.
Pierwsze prototypy pojazdu powstały w 1943 roku, a produkcja seryjna trwała w latach 1944-1945, kończąc się wytworzeniem 487 wozów.
Tiger II był napędzany pojedynczym silnikiem Maybach HL 230 P30 o mocy 700 KM. Jego uzbrojenie stanowiła 1 armata PaK 43 L/71 kal. 88 mm oraz 2 karabiny maszynowe MG34 kal. 7,92 mm.
PzKpfw VI Ausf. B Tiger II powstał w związku ze zleceniem przez Alberta Speera w styczniu 1943 roku zakładom Henschel i Porsche projektu nowego czołgu ciężkiego dla niemieckich sił zbrojnych.
Pierwsze prototypy były gotowe do października tego roku, a do produkcji seryjnej wszedł wóz zaprojektowany w firmie Henschel, przy czym 50 sztuk nowego czołgu miało posiadać wieżę projektu firmy Porsche („tzw. wieża Porsche”).
Tygrys królewski posiadał świetne działo przeciwpancerne, zdolne zniszczyć każdy ówczesny pojazd pancerny Armii Czerwonej czy Aliantów na dystansie 1500-2000m.
Był również bardzo dobrze opancerzony, a jego pancerz był starannie wyprofilowany. De facto nowy niemiecki czołg był nieosiągalny dla większości pojazdów wroga na dystansie powyżej 1000-1200 m. Niewątpliwie jednak Tiger II miał liczne wady: przede wszystkim zdecydowanie za słaby silnik, który był ten sam co w o 11 ton lżejszym Tiger I.
Szwankowała też skrzynia biegów oraz cały system przeniesienia napędu, który był szalenie awaryjny i podatny na usterki. Tiger II był również niesamowicie czasochłonny i kosztowny w produkcji, co biorąc pod uwagę trudną sytuację Niemiec na frontach w okresie 1944-1945, też stanowiło spory minus.
Tygrys królewski przeszedł swój chrzest bojowy w toku operacji w Normandii w lecie 1944 roku w ramach: 503. Batalionu Czołgów Ciężkich i 101. Batalionu Czołgów Ciężkich SS.
Później, jednostki wyposażone w te czołgi walczyły również na froncie wschodnim w okresie 1944-1945, a chyba największa ilość czołgów Tiger II w toku jednej operacji została wykorzystana w ofensywie w Ardenach na przełomie lat 1944-1945.