- REVELL 39604 KLEJ Z IGŁĄ 25g CONTACTA
- MODEL COLOR 169 BLACK 70950
- VALLEJO 28012 PRIMER BLACK SPRAY (podkład czarny) 400ml
- MIRAGE 100063 Zestaw Pędzli Standard [4 pędzle: 00; 0; 1; 2 / włosie syntetyczne]
- TAMIYA 87038 KLEJ EXTRA THIN 40ml
- VALLEJO 71199 AIRBRUSH CLEANER 200ml
- VALLEJO 28011 PRIMER GREY SPRAY (podkład szary) 400ml
- VALLEJO 28010 PRIMER WHITE SPRAY (podkład biały) 400ml
- PĘDZEL MIRAGE 100002 NATURAL nr 5/0 (włosie naturalne)
- MODEL COLOR 001 WHITE 70951
- MIRAGE 100001 Modelers Pipette (set of 5pcs) + 1 pcs FREE
- MIRAGE 100066 SANDING STICK SET [8 grades]
REVELL 03986 1:32 SPITFIRE MK.II
Description
Supermarine Spitfire to chyba najsłynniejszy brytyjski myśliwiec z okresu II wojny światowej. Była to maszyna o konstrukcji całkowicie metalowej, w układzie dolnopłata, z charakterystycznymi, eliptycznymi skrzydłami, z usterzeniem klasycznym i podwoziem chowanym w czasie lotu.
Oblot prototypu nastąpił 5 marca 1936 roku. Spitfire okazał się podstawową maszyną RAF podczas wojny, która radziła sobie z powodzeniem także po niej, pozostając w produkcji przez 10 lat. Historia Spitfire zaczęła się na biurku kreślarskim R.J. Mitchella, głównego projektanta firmy Supermarine.
Pierwsze maszyny trafiły do jednostek RAF w 1938 roku ale kiedy zaczynała się Bitwa o Anglię w lecie 1940, na lotniskach znajdowało się już 19 dywizjonów nowoczesnych myśliwców - razem z nieco starszymi Hurricane Wysp broniło 600 samolotów.
Wraz z rozwojem działań wojennych Spitfire pełnił służbę wszędzie tam, gdzie działał RAF-na Dalekim Wschodzie, w Afryce Północnej i we Włoszech, w czasie lądowania w Normandii i walk we Francji, wreszcie w toku operacji w Niemczech w 1945 roku.
Dla wielu Brytyjczyków stał się symbolem zwycięstwa w II wojnie światowej. Ta wspaniała maszyna doczekała się co najmniej kilkunastu wersji produkcyjnych.
Najważniejsze z nich to min. pierwszy produkowany na masową skalę Spitfire Mk.I napędzany silnikiem Rolls-Royce Merlin II o mocy 1030 KM. To przede wszystkim ta maszyna tak wspaniale zapisała się w Bitwie o Anglię.
Opracowano wiele podwersji tego modelu min. PR Mk IA (wersja rozpoznawcza) czy PR.IG (uzbrojona wersja rozpoznawcza). Kolejną ciekawą wersją był Spitfire Mk.V z silnikiem Rolls-Royce Merlin 45 o mocy 1440KM.
Później montowano również silniki Merlin 50. Produkcja seryjna tej wersji ruszyła w 1941 roku i stanowiła odpowiedź RAF na pojawienie się Messerschmitta Bf-109F.
Kolejna, bardzo udana zresztą, wersja to Spitfire Mk.IX, napędzany silnikiem Merlin 61 z 4-łopatowym śmigłem. Powstał on jako przeciwnik dla Focke-Wulfa Fw-190 i został wprowadzony do produkcji pod koniec 1941 roku.
Wersja ta była wielokrotnie modyfikowana i np. w 1944 roku doczekała się nowego celownika żyroskopowego, powiększonego steru kierunku czy innego układu skrzydła. Inna ważna wersja to Spitfire Mk.XIV z silnikiem Rolls-Royce Griffon 61, ze śmigłem pięciołopatowym.
Produkcja seryjna ruszyła od października 1943 roku. Jedną z ostatnich produkowanych seryjnie była wersja Mk.21. Wersja ta posiadała silnik Griffon 61, zdecydowanie wzmocnioną konstrukcję oraz poszycie, wydłużono skrzydła, zwiększając ich powierzchnię lotną. Produkcja seryjna ruszyła w marcu 1945 roku.