- REVELL 39604 KLEJ Z IGŁĄ 25g CONTACTA
- MODEL COLOR 169 BLACK 70950
- VALLEJO 28012 PRIMER BLACK SPRAY (podkład czarny) 400ml
- MIRAGE 100063 Zestaw Pędzli Standard [4 pędzle: 00; 0; 1; 2 / włosie syntetyczne]
- TAMIYA 87038 KLEJ EXTRA THIN 40ml
- VALLEJO 71199 AIRBRUSH CLEANER 200ml
- VALLEJO 28011 PRIMER GREY SPRAY (podkład szary) 400ml
- PĘDZEL MIRAGE 100002 NATURAL nr 5/0 (włosie naturalne)
- VALLEJO 28010 PRIMER WHITE SPRAY (podkład biały) 400ml
- MODEL COLOR 001 WHITE 70951
- MIRAGE 100001 Modelers Pipette (set of 5pcs) + 1 pcs FREE
- MIRAGE 100066 SANDING STICK SET [8 grades]
TAMIYA 32568 1:48 German tank destroyer Sd.Kfz 138 Marder III Ausf.M
Description
Marder III (Sd.Kfz 138 i 139) był niemieckim niszczycielem czołgów z okresu II wojny światowej. Pierwsze prototypy pojazdu powstały w 1942 roku, a produkcja seryjna trwała w okresie 1942-1944, kończąc się wytworzeniem ok. 970 wozów.
Marder III był napędzany pojedynczym silnikiem Praga EPA różnych wersji o mocy 125-150 KM.
Jego uzbrojenie stanowiła 1 armata F-22 Model 1936 kal. 76,2 mm (Sd. Kfz. 139) lub 1 armata PaK 40 kal. 75 mm (Sd. Kfz. 138) oraz 1 karabin maszynowy MG34 lub MG42 kal. 7,92 mm.
Marder III powstał w wyniku braków sprzętowych w Wehrmachcie związanych z mobilnym działem przeciwpancernym, zdolnym niszczyć sowieckie T-34 i KW-1.
Aby maksymalnie zredukować czas testów i wdrażania do produkcji przy tworzeniu Mardera III wykorzystano podwozie, wycofywanego wówczas ze służby, czołgu PzKpfw 38 (t), a w pierwotnej wersji główne uzbrojenie stanowiła zdobyczna sowiecka armata F-22.
W toku produckaj seryjnej powstały trzy warianty tego pojazdu.
Pierwszy został oznaczony jako Sd.Kfz 139 Marder III i był uzbrojony we wspomnianą już, zdobyczną armatę radziecką F-22 kal. 76,2 mm oraz napędzany silnikiem o mocy 125 KM.
Niedługo później powstał Sd.Kfz 138 Marder III Ausf. H, który wyposażono w niemiecką armatę PaK 40 kal. 75 mm oraz silnik o mocy 140 KM.
Wreszcie ostatnią wersją produkowaną seryjnie był Sd.Kfz 138 Marder III Ausf. M, który nadal posiadał armatę PaK 40, ale miał już zamknięty przedział załogowy oraz silnik o mocy 150 KM.
Pojazdy Marder III wszystkich wersji były wykorzystywane przede wszystkim na froncie wschodnim w okresie 1942-1945, gdzie zwłaszcza w okresie 1942-1943 okazały się bardzo skuteczną bronią. Niewielka ich parta złożona z ok.60-70 pojazdów trafiła do Afryki Północnej na przełomie lat 1942-1943.