ChTZ S-65 Staliniec to radziecki ciągnik przeznaczony zarówno do użytku cywilnego, jak i wykorzystywany przez wojsko z okresu międzywojennego oraz II wojny światowej.
Został opracowany w połowie lat 30. XX wieku, a produkcja seryjna trwała w latach 1937-1941.
Pojazd był napędzany pojedynczym silnikiem wysokoprężnym M-17 o mocy do 72 KM.
Pierwsze prace nad ChTZ S-65 miały miejsce w 1932 roku w Czelabińskiej Fabryce Traktorów. Nowy pojazd opracowano w oparciu o poprzedni ciągnik produkowany w tych zakładach, czyli S-60.
Ciągnik S-65 ważył 11 ton oraz był przeznaczony do ciężkich prac polowych, posiadał tym samym spory uciąg. Cechował się jednak bardzo niską prędkością maksymalną, a jego zasięg oscylował wokół 80-100 kilometrów.
Pomimo tych mankamentów był także używany przez Armię Czerwoną do holowania artylerii ciężkiej i bardzo ciężkiej, jak na przykład haubicy B-4 kal. 203 mm.
Jednak spora liczba ciągników ChTZ S-65 wpadła w ręce Niemców w początkowym okresie operacji Barbarossa w 1941 roku.