BMW R 75 to niemiecki motocykl z okresu II wojny światowej. Napęd zapewniał pojedynczy silnik 2-cylindrowy w układzie bokser o mocy 26 KM, pozwalający rozpędzić pojazd do 80-90 km/h.
Pierwsze egzemplarze tego motocykla zostały zaprezentowane w 1939 roku, a produkcja seryjna trwała w latach 1941-1946. W jej toku powstało ok. 16.900 egzemplarzy tego pojazdu.
BMW R 75 był od samego początku projektowany jako nowy, podstawowy motocykl wielozadaniowy dla niemieckich sił zbrojnych.
Jego konstrukcja została oparta na innych motorach BMW: modelach R 12 oraz R 71. Przede wszystkim – w stosunku do R 12 – zastosowano silnik o większej mocy, jak również wydatnie wzmocniono całą konstrukcję i podwyższono możliwości jazdy w terenie, także w warunkach pustynnych oraz zimowych.
W toku produkcji, konstrukcja BMW R75 była nieustannie doskonalona – przede wszystkim poprawiono skrzynię biegów oraz przednie zawieszenie.
Warto dodać, że w toku produkcji seryjnej zunifikowano wiele podzespołów BMW R75 z motocyklem Zundapp KS 750.
Motocykl BMW R 75 służył na właściwie wszystkich frontach II wojny światowej, także w Afryce Północnej i na froncie wschodnim. Jest uznawany za jeden z najsłynniejszych i najbardziej udanych niemieckich motocykli wojskowych lat 1939-1945.