GAZ-66 to radziecki (rosyjski), lekki, cywilny i wojskowy samochód ciężarowy.
Pierwsze egzemplarze tego samochodu pojawiły się na początku lat 60. XX wieku.
Produkcja seryjna trwała natomiast w latach 1964-1999. W jej toku powstało ok. 960.000 samochodów tego typu. Napęd zapewnia pojedynczy silnik 8-cylindrowy o mocy 115 KM.
GAZ-66 powstał jako następca samochodu GAZ-63, okazując się jedną z najbardziej udanych ciężarówek powstałych w Związku Radzieckim.
Przede wszystkim jest to samochód z napędem na wszystkie koła, posiadający również mechanizm umożliwiający regulowanie ciśnienia w oponach oraz cechujący się wprost fantastycznymi właściwościami terenowymi, pozwalającymi mu swobodnie poruszać się zarówno na Syberii, jak i po pustyni.
Do tego samochód słynie z niezawodności i wytrzymałości konstrukcji.
Jest również stosunkowo prosty w eksploatacji i naprawach.
Na bazie tego bardzo udanego samochodu powstały także wersje specjalistyczne, jak na przykład GAZ-66B (ciężarówka dostosowana do transportu powietrznego i zrzutu na spadochronie) czy GAZ-66D (ciężarówka o zwiększonej mocy silnika). GAZ-66 był eksportowany do wielu krajów, w tym do Polski.