Irkut MC-21 to rodzina współczesnych, rosyjskich samolotów pasażerskich w układzie dolnopłata o napędzie odrzutowym. Oblot prototypu miał miejsce w maju 2017 r., a wejście produkcji wielkoskalowej jest planowane na 2021-2022 rok.
Do listopada 2019 r. powstały natomiast 4 egzemplarze przedseryjne. Napęd zapewniają na wyprodukowanych egzemplarzach dwa silniki turbowentylatorowe Aviadvigatel PD-14 albo Pratt and Whitney PW1000G.
Długość seryjnie produkowanych samolotów będzie się wahać od 36,8 m do 44,2 m (zależnie od wersji) przy rozpiętości skrzydeł rzędu 35,9 metra. Zasięg samolotu, zależnie od wersji jest szacowany na 6000-6400 kilometrów.
Prezentowany samolot to wspólne przedsięwzięcie zakładów lotniczych Irkut oraz biura projektowego Jakowlewa.
W swej istocie stanowi daleko zmodernizowany projekt samolotu Jak-242, nad którym prace wystartowały już w 1987 r., ale wstrzymano je w 1993 w związku z problemami finansowymi. Obecnie przyjmuje się, że maszyny Irkut MC-21 będą w wysokim stopniu wykonane z kompozytów, mają się również cechować bardzo duża ergonomią obsługi i kosztami eksploatacji niższymi, aniżeli samoloty produkowane przez Airbusa lub Boeinga.
Docelowo mają powstać trzy główne warianty maszyny: MC-21-200 (wersja przeznaczona dla maksymalnie 165 pasażerów), MC-21-300 (wersja dla max. 211 pasażerów, mająca konkurować na rynku z samolotami Airbus A320 oraz Boeing 737-800) oraz MC-21-400 (największa z wersji, przeznaczona dla max. 230 pasażerów). Warto dodać, że do 2017 roku złożono 285 wstępnych zamówień na samolot Irkut MC-21-200 oraz MC-21-300.